Delen
Verslag

2019 - Vogezen

Een weekje met daguitstappen

Reeds enkele maanden geleden had ik met Jonas afgesproken om er - net als vorig jaar – na de examens enkele dagen samen op uit te trekken. Na de zeer geslaagde trekking vorig jaar vanuit Névache, was het initiële idee opnieuw iets in de Franse Alpen te doen. Een aantal dagtochten in het Belledonne-massief waren al vrij gedetailleerd uitgewerkt, maar uiteindelijk hebben we die plannen moeten bijstellen omdat een en ander in extremis voor Jonas nog moest passen tussen Rock Werchter en een trip naar Budapest.

Een midweek naar de Vogezen leek finaal de beste optie. Geen huttentocht dus deze keer, maar wel een trip met de mobilhome en een 5-tal dagwandelingen door de bossen en over de toppen van de Vogezen.

30.06.2019 - Heenreis

Rond 15u30 vertrekken we naar Muhlbach-sur-Munster, van waaruit we morgen onze eerste wandeling gepland hebben. Onderweg stoppen we vanzelfsprekend om (in de mobilhome) te eten en wanneer we rond 22u in Le Bonhomme aankomen, is het tot onze verrassing al stevig aan het schemeren en besluiten we daar op een ruime parking te overnachten. Het is nog een klein uurtje rijden tot onze eindbestemming, dat doen we morgenvroeg wel wanneer het terug licht is en we een goed zicht op de weg hebben.

Best wel grappig wanneer we naar het thuisfront ‘Whatsappen’ dat het is gaan schemeren en we een reactie krijgen met een foto van de tuin die nog volop baadt in het licht. We zetten met een foto ons ‘bewijs’ ook op Whatsapp … al is er niet veel van te maken, want het is hier ondertussen echt heel donker geworden. Wat een verassend verschil.

01.07.2019 - Le Honeck vanuit Gaschney

Het is rond 8u30 wanneer we na het ontbijt vanuit Le Bonhomme onze weg vervolgen naar Muhlbach-sur-Munster. In Munster zelf doen we nog wat inkopen in de lokale supermarkt. Rond 10u staan we – helemaal alleen (!) - op de zeer ruime parking van Le Gaschney, het eindpunt van een weg waar naast een parking voor zo’n 150 wagens, gesloten skiliftjes en enkele gebouwen, niks te zien is. We zijn verrast dat het hier bij de start van de zomervakantie zo stil en verlaten is. Zou dit dan echt gefocust zijn op de wintermaanden waarop er hier kan geskied worden? Of is 1 juli nog niet de echte start van de zomervakantie voor de Fransen, waardoor we hier nu alleen staan? Het belooft dus wellicht ook een rustige wandeling te worden. En inderdaad, veel andere wandelaars komen we niet tegen richting Le Honeck. Enkel op de top zelf is het druk … overwegend met mensen die met de wagen of motor tot aan het restaurant zijn gereden.

Het is een licht bewolkte, maar zeer warme dag (tot 29°C). Er wordt dus best wat afgezweet, maar het is absoluut de moeite waard. Een tocht die ons langs heel wat mooie uitzichten op de Vogezen brengt. Een aanrader.

Op de terugweg komen we nog langs Auberge "Le Schallern", waar we ons op het uitnodigende zonneterras nog laten verleiden voor een ‘tarte myrtille’ (bosbessentaartje) en een drankje. Ook dit is genieten.

Wanneer we terug aan de mobilhome zijn, is de gigantische parking nog even leeg als toen we vertrokken. We kunnen ons dus in alle vrijheid op het beste schaduwplekje zetten. We halen in ware ‘TV1 Columbus’-stijl onze zeteltjes boven en zitten er vlak langs een wei met vergezicht op de omliggende hellingen. In de schaduw geeft een licht briesje aangename verfrissing. De komende dagen zou het iets frisser worden. Dat zou zeker welkom zijn.

02.07.2019 - Mittlach

Het was zeer rustig slapen op de parking van Gaschney … niet verrassend op zo’n grote parking op het einde van een doorlopend straat waar voor de rest niemand anders staat :-).

Wanneer we opstaan is het prachtig open getrokken nadat het er gisterenavond even naar uitzag dat het zou regenen. De temperatuur is ook een heel stuk gedaald naar een aangename 16°C. Perfect als wandeltemperatuur, maar doorheen de dag zal het toch oplopen naar 25°C. Aangenaam, maar het is toch zweten geblazen vandaag. Onze tocht vertrekt vanuit het kleine dorpje Mittlach (waar we aan een kleine feestzaal de perfecte parkeerplaats vinden voor de mobilhome). Het gaat de eerste kilometers ongeveer 600m omhoog. Een pittige start dus. Maar dat ‘pittige’ kan van de hele tocht gezegd worden. Een groot deel gaat door bos met best wel veel passages waar handen- en voetenwerk aan te pas komen. Verschillende keren komen we gezekerde stroken tegen. Nergens is het gevaarlijk, maar het spreekt voor zich dat het de wandeling 'pittiger’ maakt.

Rond 14u staan we terug aan de mobilhome. We nemen eerste een douche en rijden dan meteen door naar Le Markstein, waar onze wandeling van morgen start en waar we op een zeer ruime parking kunnen overnachten. Bijkomend voordeel is het restaurant vlak naast de parking :-) … alhoewel: wanneer we er iets na 18u binnen stappen, blijkt het op het punt te staan om te sluiten. Je kan er alleen maar overdag iets eten. Een tegenvaller, maar gelukkig hebben we meer dan genoeg eigen voorraad om een lekkere maaltijd in elkaar te zetten: na soep en pasta pomodore, volgt een kaas assortiment met een lokale Muscat Elzasserwijn. Voila!

Ondertussen is het hier op de parking helemaal leeggelopen en net als gisteren staan we moederziel alleen op een gigantische parking. Op 11 juli komt de ‘Tour de France’ hierlangs. Vermoedelijk zal het dan wél over de koppen lopen zijn met een vloot aan geparkeerde mobilhomes. Maar vanavond gaan we hier dus heel rustig staan.

03.07.2019 - Le Markstein

Na de pittige wandeling van gisteren, is het vandaag iets rustiger. De tocht is wel langer, maar we hebben minder hoogtemeters te overwinnen en het gaat de hele tijd over goed begaanbare paden. Het is een wandeling met een aaneenschakeling van panoramische uitzichten. Wanneer de ‘Tour de France’ hier op 11 juli zal passeren, moet het hier ongetwijfeld mooie (helicopter)beelden opleveren. Eén van die prachtige uitzichten was aan Refuge de Hannenbrunen, waar we buiten op een bankje mochten picknicken en voor 3 EUR een volledige literfles limonade konden kopen (veel kunnen deze lieve mensen hier toch ook niet op verdienen).

Het was andermaal een zonnige dag, fris (12°C bij de start) en aanvankelijk wat overtrokken, maar met een maximum van 20°C later op de dag eigenlijk het perfecte wandelweer (en de verwachting is dat dit de komende 2 dagen nog zo aanhoudt, dus dat zit snor).

We rijden na het avondeten nog zo’n 20 minuten verder door naar de parking (langs de ‘Route des Crêtes’) waar onze wandeling van morgen start. Vlak ervoor passeren we het mooi gelegen ‘Ferme Auberge Breizhousen’, met zicht op het Lac de la Lande. Er staan reeds 2 andere campers op de parking van de Auberge om daar de nacht door te brengen. We besluiten hen te vervoegen. We genieten er nog van een schitterende zonsondergang over de heuveltoppen en het Lac.

04.07.2019 - Spitzkoefe

We hebben supergoed geslapen. Het is pas wanneer we rond 7u30 opstaan dat de eerste wagens passeren langs de ‘Route des Crêtes’. Na het ontbijt rijden we een klein minuutje verder naar de parking waar onze wandeling van vandaag start. We maken een luswandeling die ons o.m. brengt langs de Spitzkoefe, een rotsformatie gelegen onder Le Honeck.

Wanneer we rond 8u30 aan onze tocht beginnen, is het nog behoorlijk fris en is een trui/fleece absoluut nodig. De zon steekt zich aanvankelijk nog weg achter hoge bewolking, maar breekt gaandeweg toch door om er finaal een zeer zonnige dag van te maken.

Het eerste deel van de wandeling (die we in wijzerzin maken) levert een aaneenschakeling van panoramische uitzichten op. We herkennen daardoor in de verte meermaals punten waar we de voorbije dagen ook gewandeld hebben. Het volgende deel van de tocht is een lus die hoofdzakelijk door bos gaat en waarbij we afdalen tot aan Lac d'Altenweiher. Daarna is het een tijdje stevig klimmen tot aan Auberge du Kastelberg, waar we picknicken. Het is er best wel druk. Er is een groep – de meesten van gepensioneerde leeftijd – die aan de wandelpaden werkt samengekomen om er te eten én het lijkt ook het afspraakpunt te zijn van een oefening van het Franse leger, want er blijven bepakte militaire via één van de wandelpaden toekomen. Wellicht om hier ook iets te eten en dan verder te trekken.

Rond 13u staan we terug aan de mobilhome. Te vroeg om de dag al af te sluiten en we besluiten om nog eens tot bovenop Le Honeck te stappen … om er een ijsje te gaan eten :-). Ondertussen is het branderig warm geworden. Goed dat we deze ochtend vroeg vertrokken zijn en het grootste deel in de koelte hebben kunnen stappen.

De douche die we in de mobilhome nemen, doet deugd en frist op. Daarna klappen we onze zeteltjes open en kunnen we aan de achterzijde van de mobilhome (zonder iemand te storen) nog rustig nagenieten van deze zonnige dag.

Interessant weetje is dat aan deze parking een bron met drinkbaar water ligt: ‘Fontaine de la Duchesse: source de la Moselotte’, een bron die nooit stopt met lopen, zo staat erbij geschreven.

Na het avondeten rijden we nog naar de wandelparking (Rothenbach, vlakbij Maison de la Nature du Rothenbach) waar we morgen een laatste korte tocht zullen doen (om dan terug naar huis te rijden). We kunnen er andermaal genieten van een prachtige ondergaande zon.

05.07.2019 - Rainkopf & terugreis

Onze laatste wandeling van deze 5-daagse trip. We hebben het bewust kort gehouden zodat we nog voor de middag naar huis kunnen vertrekken.

Een korte wandeling, maar daarom niet minder mooi. Het gaat langs de Rainkopf, van waaruit we in de diepte Lac d'Altenweiher zien liggen, waar we gisteren zijn langsgekomen. Ter hoogte van de Rothenbachkopf duiken we de bossen in. Col du Neurod (wat we moeten onthouden als mooie overnachtingsplaats met de mobilhome) is ons keerpunt. Vanaf dan lopen we over de heuvelkam met opnieuw schitterende uitzichten.

Zoals gepland staan we ruim voor de middag terug aan de mobilhome. We knappen ons wat op, trekken andere kleren aan en beginnen aan de rit naar huis. Eten doen we in Saint-Dié-des-Vosges (MCDonalds :-)) waar binnen enkele dagen de Tour-caravaan zal passeren. Dan gaat het in rechte lijn richting Heist-op-den-Berg, nog nagenietend van een zeer geslaagde 5-daagse trip. Het waren de Alpen niet, maar de Vogezen vormen zondermeer een zeer mooi wandelparadijs. Voor Jonas was het de eerste keer dat hij hier kwam en omschreef het als ‘de Ardennen op steroïden’. De moeite waard om nog terug te komen.

2019 - Vogezen

Wandelbeschrijvingen

Hieronder staan de linken naar de details van de wandelingen en uitstappen die we tijdens deze reis maakten.

Foto's

Hieronder staan rechtstreekse linken naar de foto's van de wandelingen en uitstappen.

Gebiedsbeschrijving

Hieronder staan de linken naar de gebieden/streken die we tijdens deze reis bezochten.

Map

Op de map staan de plaatsen/wandelingen aangeduid die we in deze streek (en omgeving) maakten. Op de iconen kan verder worden doorgeklikt naar meer details rond de bijbehorende activiteit.